My Blog

Friday, February 18, 2011

Santapan jumaat

Kalimah Subhanallah merupakan kalimah Baqiyat Shalihat ( baik untuk selama-lamanya, sepanjang masa dan sesuai sepanjang zaman) yang ringkas dan mudah untuk dilafazkan. Kalimah tasbih ini sangat ringan diucapkan tetapi berat dalam timbangan. Malah ia mempunyai kesan luar biasa dalam kehidupan.

Mari kita berkongsi cerita. Suatu hari Imam Ahmad bin Hambal pergi ke suatu daerah untuk berdakwah. Hari sudah hampir malam dan Imam tiada tempat untuk menginap. Lalu Imam pergi ke sebuah masjid, membentang tikar dan bermalam di sana. Tiba-tiba penjaga masjid mengejutkannya dan memberitahu bahawa beliau tidak dibenarkan tidur di masjid, tanpa mengetahui bahawa orang yang dilarangnya itu adalah ulama' besar. Di saat itu, seorang pembuat roti lalu dan menghampirinya dan bertanya , "Apa yang terjadi pada anda". Imam menjawab, " Saya tidak mendapatkan tempat untuk bermalam dan saya hendak tidur di masjid, tetapi penjaga masjid melarang saya tidur di masjid", jawab Imam. Pembuat roti itu mengajak imam pulang dan bermalam di rumahnya. Imam Ahmad tidak dapat melelapkan matanya, dia memerhatikan pembuat roti itu dan terlalu kagum melihatnya banyak mengucapkan tasbih "Subhanallah "sambil membuat roti. Keesokan paginya Imam bertanya,"Apakah anda sudah melihat dan merasakan suatu keberuntungan dari membaca tasbih"? Pembuat roti menjawab,"Ya, demi Allah, semua yang aku mohonkan selalu dikabulkan Allah kecuali satu yang hingga kini belum dikabulkan Allah". "Apakah yang satu itu"? tanya Imam Ahmad. Pembuat roti menjawab," Aku ingin melihat seorang ulama besar, iaitu Imam Ahmad bin Hambal." Imam berkata, " Akulah Imam Ahmad bin Hambal. Demi Allah, Dia telah mengirimkan aku memenuhi permohonan anda, Sunggguh doa anda telah dikabulkan Allah."

Sabda Rasulullah :

~Barangsiapa yang malam-malamnya gelisah oleh fikiran, siapa yang susah untuk berinfak dan takut diserang musuh, maka perbanyakkanlah membaca Subhanallah Wabihamdihi, kerana kalimah itu lebih dicintai Allah daripada menginfakkan segunung emas dan perak di jalan Allah (Riwayat Al Tabrani).

~Barangsiapa yang mengucapkan Subhanallahi Wabihamdihi seratus kali sehari, maka kesalahannya dihapuskan walau sebanyak buih di lautan (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

~Barangsiapa yang mengucapkan Subhanallahi Wabihamdihi, maka baginya disiapkan tanaman pohon kurma di syurga (Hadis Riwayat Ibnu Hibban).

~ Rasulullah saw ditanya, kata-kata yang paling afdhal? Rasulullah saw menjawab: kalimah yang dipilihkan Allah untuk para malaikatNya dan hamba-hambaNya adalah Subhanallah Wabihamdihi (Hadis Riwayat Muslim).

Seluruh makhluk bertasbih kepada Allah. Kerana tasbihnya itulah, maka setiap makhluk diberikan kelebihan dan keistimewaan dari Allah. Yang banyak bertasbih tentu kemuliannya lebih tinggi dibandingkan dengan yang sedikit bertasbih.

Begitulah hebatnya kalimah tasbih ini. Kita disarankan untuk membaca tasbih setiap kali selesai solat. Ucapkan tasbih di saat memulakan apa sahaja pekerjaan, di dalam kenderaan, di saat melihat sesuatu yang luar biasa dan menakjubkan. Tangan kita tidak akan pernah kosong setelah membaca tasbih, insya Allah.

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000501806565

Zainora Ramli, Jumaat 18 Februari 2011.

3 comments:

  1. Assalamualaikum,
    sharing is caring... sesuatu yang menarik untuk dikongsikan... Yes.. every single person have a chance to share there voice... keep in touch... teruskan dengan perkongsian ilmu yang baik untuk bersama-sama kita saling mengingat. Kalau ada masa ajaklah kawan2 singgah kat blog saya k.

    ReplyDelete
  2. tkasih kerana sud kongsikan informasi yang sgt berguna...

    ReplyDelete